مقالات مفید

رفع چكه سیفون ظرفشویی

رفع چكه سیفون ظرفشویی و بررسی 4 دلیل ایجاد این مشکل

چكه كردن و رفع چکه سیفون ظرفشویی می تواند علل مختلفی داشته باشد ، گاهی اوقات این مشكل تنها از سیفون نیست بلكه می تواند از سینك ظرفشویی یا شیر آلات و یا سیستم لوله كشی نیز باشد ، لذا ما در این قسمت تمام سیستم شستشو ،  یعنی سینك ، شیرسینك ، اتصالات ، شیرهای پیسوار و سیفون را بررسی می كنیم.

 

رفع چكه سیفون ظرفشویی

 

پیدا كردن علل چكه سیفون ظرفشویی

ما تقریبا در تمام شبانه روز ، در بعضی ساعات كمتر و در برخی ساعات بیشتر ، در برابر سینك ظرفشویی قرارمی گیریم و از این وسیله به صورت مرتب استفاده می كنیم.و طبیعی است كه گه گاهی این قسمت از منزل دچار مشكل شود . یكی از مشكلات رایج كه تقریبا همه ما با آن مواجه شدیم چكه سیفون ظرفشویی است . در  این وقت است كه همه ما دست به آچار می شویم و دنبال علت می گردیم تا این مشكل را برطرف كنیم.

 

علل چكه سیفون ظرفشویی

1- سینك ظرفشویی :

یكی از علت های چكه سیفون ظرفشویی ممکن هست از خود سینك باشه .چگونه ؟

اگر در هنگام نصب كابینت ، كابینت كار به سینك چسب آكواریوم مناسب و كافی بزند و سینك را با بست مخصوص به صفحه كابینت پیچ و محكم كند هیچ وقت سینك از صفحه كابینت جدا نمی شود در نتیجه درز پیدا نمی شود تا آب بتواند از این قسمت به زیر نفوذ كند .ولی اگر این كار خوب انجام نشود سینك از صفحه كابینت جدا شده وآب به راحتی از این قسمت به داخل كابینت نفوذ می كند و كابینت زیر سینك شما همیشه پر از آب است و صفحه كابینت نیز باد كرده و آسیب می بیند.

اگر این اتفاق بیافتد شما چاره ای جز تعویض صفحه كابینت ندارید. كه برای این كار باید از فرد متخصص استفاده كنید تا رفع چكه سیفون ظرفشویی اتفاق بی افتد.البته می شود مقداری چسب آكواریوم بزنیم و درز را پر كنیم اما این كار ضمن اینكه ظاهر زشتی به آشپزخانه ما میده ،محل مناسبی برای رشد باكتری و كپك هم می شود و به صورت موقتی مشكل شما رو بر طرف می كنه چون پس از مدت كمی مجددا سینك از صفحه جدا می شود و مشكلات تكرار می شود.

 

حتما مطالعه کنید
بر طرف كردن گرفتگی فاضلاب پشت بام با 6 روش مفید و کاربردی

2- شیر ظرفشویی :

یكی از راه های رفع چكه سیفون ظرفشویی می تواند نصب درست شیر آن باشد. معمولا شیر ها دو عدد واشر دارند كه یكی بین شیر و سینك در بالا و دیگری  از داخل كابینت و در زیر قرار میگیرد اگر این دو عدد واشر درست در سر جای خود قرار نگیرند و پیچ های سفت كننده شیر آلات محكم نشوند ، به راحتی آب از زیر شیر نفوذ كرده و به داخل كابینت چكه می كند.

البته این مشكل می تواند بعد ها بر اثر استفاده مكرر از شیر و جا به جایی علمك آن ، شیر شل شده و این اتفاق بیافتد كه به محض مشاهده چكه آب از زیر شیر، باید آن را برطرف كرد (با سفت كردن پیچ های آن از داخل كابینت . برای این كار آچار مخصوص وجود دارد). چرا كه نشت آب از زیر ، باعث زنگ زدگی و خوردگی پیچ ها شده و این پیچ ها دیگر باز و بسته نمی شودو این مساله بسیار مشكل ساز خواهد شد.هم چنین ممكن است باعث شود صفحه كابینت شما باد كرده و آسیب ببیند.

3- سیستم سیفون :

یكی دیگر از راه های رفع چكه سیفون ظرفشویی اصلاح و رفع معایب خود سیفون می باشد.

در درجه ی اول سیفون با یك واشر و یك قطعه فلزی كاسه مانند توسط یك پیچ بلند به زیر سینك و محل خروج آب وصل شده است.اگر این پیچ محكم بسته نشود و یا واشر درست در جای خو قرا نگرفته باشد و یا بر اثر گذشت زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده باشد آب به راحتی از زیر آن نفوذ كرده و داخل كابینت چكه می كند . اگر نشتی از این قسمت است ، شما باید ابتدا پیچ ها را چك كنید اگر شل شده ، آن ها را سفت كنید اگر مشكل از پیچ نبود واشر را كنترل كنید .واگر باز هم مشكل برقرار بود باید واشر را تعویض كنید.

سیفون

 

حتما مطالعه کنید
سوسک ها در فاضلاب و آشنایی با 4 روش اساسی از بین بردن آنها

بعد از این قسمت به محل اتصالات قطعات سیفون می رسیم جایی كه قطعات توسط واشر و قطعات رزوه دار به هم محكم می شوند . ممكن است نشتی از این قسمت باشد. این قسمت ها تقریبا به صورت نر و مادگی داخل هم می روند.

بعضی از سیفون ها بر روی قسمت نری یك عدد واشر حلقه ای نازك وجود دارد كه به آن اورینگ می گویند آنرا در جای خود قرار می دهیم و رزوه را محكم می كنیم. در برخی دیگر از سیفون ها واشر حلقه ای پهن وجو دارد كه این واشر در قسمت مادگی قرار می گیرد و سپس رزوه را محكم می بندیم . در اكثر موارد به خاطر فشار هایی كه در این مناطق وجود دارد رزوه ها شل شده و باعث نشتی می شود ، لذا با سفت كردن مجدد آن ها این عیب بر طرف می شود.

گاهی اوقات نیز به خاطر كیپ شدن سیفون و راه فاضلاب ،  فشار آب در سیفون بالا می رود و باعث نشتی می شود كه با باز كردن و تمیز كاری سیفون می توان این نشتی را بر طرف كرد.و در آخر اینكه ممكن است لوله خرطومی كه به داخل دیوار رفته است به دلایل مختلف شل شده و از دیوار بیرون آمده باشد كه در این صورت با فشار دادن لوله به داخل ، این مساله نیز بر طرف خواهد شد.

نكته مهم : هیچوقت برای باز كردن سیفون از اسید و وسایل فلزی تیز استفاده نكنید چون باعث خرابی قطعات سیفون شده و یا آن را سوراخ می كند.اگر در هر صورت مشکل گرفتگی سیفون حل نشد احتمالا باید از یک سرویسکار لوله بازکنی کمک بگیرید تا مشکل را برطرف کند.

4- شلنگ های سردو گرم :

رفع چكه سیفون ظرفشویی  می تونه با بر طرف كردن عیوب این شلنگ ها صورت بپذیرد.این شلنگ ها از یك طرف به زیر شیر سینك وصل است و از طرف دیگه به شیر پیسوار( شیرهای مخصوص و كوچكی كه به لوله دیوار وصل شده است ) ، اگر آب از بالای شلنگ می آید باید چك شود و محل اتصال این شلنگ ها به شیر اصلی را بررسی كنید كه اگر شل شده آن را محكم كنید.

اما اگر از محل اتصال آن ها به شیر پیسوار باشد چك می كنیم اگر شل شده باشد آن را محكم می كنیم اگر درست نشد ابتدا شیر پیسوار را می بندیم و سپس شلنگ را باز می كنیم در آن قسمت یك واشر قرار دارد .اگر نبود باید تهیه شود و مجددا بسته شود تا مشكل برطرف گردد.و در آخر هم ممكن است این نشتی در محل اتصال شیر پیسوار به دیوار باشد .

كلام آخر

ما در این نوشته سعی كردیم به زبان ساده به شما توضیح دهیم كه علل چكه سیفون ظرفشویی و رفع آن چیست ، تا حتی الامكان خودتون بتوانید اقدامات اولیه و لازم رو جهت رفع چكه سیفون ظرفشویی انجام دهید.امیدواریم كه مفید واقع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button