مقالات مفید

تعمیر پمپ آب خانگی با 6 روش بسیار جالب و جذاب

تعمیر پمپ آب خانگی با 6 روش بسیار جالب و جذاب

تعمیر پمپ آب خانگی باید توسط متخصص در این زمینه انجام شود ولی برای پیشگیری از هر گونه خرابی پمپ آب سعی کنید از برندهای معتبر خریداری کنید.

در گذشته خانه ها به صورت ویلایی بود و تعداد طبقات آن یك و یا حد اكثر دو طبقه می شد و آشپزخانه ها و سرویس بهداشتی و كلا قسمت هایی كه نیاز به آب داشت واتصالات و انشعابات ، در طبقه ی همكف و حیاط منزل بود لذا فشار آب یكنواخت بود و نیازی به بالا بردن فشار آب احساس نمی شد.

 

 با گسترش زندگی شهر نشینی و افزایش جمعیت ، خانه های ویلایی دیگر جوابگوی این افزایش نبود و كم كم خانه های ویلایی تبدیل به آپارتمان های چند طبقه شد و انشعابی كه برای مصرف یك خانوار تعبیه شده بود حالا باید آب مورد نیاز 8 یا 10 خانوار را جواب گو باشد. لذا فشار آب افت پیدا كرد و آب دیگر به طبقات بالا نمیرسید. این بود كه نیاز به افزایش فشار آب احساس شد و پای پمپ آب خانگی به منازل باز شد.در حال حاضر وجود پمپ آب و مخزن و تجهیزات جانبی آن قدر با زندگی مردم عجین شده كه عملا زندگی آپارتمان نشینی بدون آن امكان پذیر نمی باشد .

 

نحوه تعمیر پمپ آب خانگی

راهنمای خرید پمپ آب خانگی

همان طور كه گفتیم امروزه با افزایش جمعیت و افزایش طبقات ساختمان ها استفاده از پمپ آب خانگی جزء ضروری ترین است و بدون نصب آن عملا زندگی در آپارتمانها و ساختمان ها غیر ممكن است . لذا انتخاب نوع پمپی كه متناسب با ساختمان شما باشد و بتواند نیاز شما را برآورده كند بسیار مهم است ، قرار نیست شما هزینه كنید و پمپی را تهیه كنید ولی باز با مشكل فشار آب رو به رو شوید . پس باید در انتخاب پمپ نكاتی رو مد نظر داشته باشیم كه ما آن ها را در زیر بیان می كنیم.

 

راهنمای خرید پمپ آب خانگی

پمپ ها به دو دسته ی صنعتی و خانگی تقسیم می شوند كه ما در اینجا به بررسی پمپ های خانگی می پردازیم .

1- هنگام خرید پمپ باید به تعداد طبقات حتما توجه داشت.

2- متراژ واحد ها و تعداد انشعابات و شیر های داخل واحد ها می تواند تعیین كننده باشد.

3- تعداد نفرات ساكن در آپار تمان

4- محل قرار گیری خود پمپ آب

با توجه به موارد فوق شما باید پمپ خود را انتخاب كنید تا جوابگوی نیاز شما باشد.

نكته : شما بهتر است برای خرید پمپ آب خانگی از نظرات و تجربیات یك متخصص ( كننده ی كار)، نه فروشنده پمپ ،حتما استفاده كنید .

در بازار پمپ پمپ آب خانگی با اسامی و برند های زیادی موجود است اما بهتر است كه شما با صرف هزینه ی بیشتر و مشورت با یك كننده ی كار به سراغ یك برند معتبر بروید كه به قول معروف امتحان خود را پس داده باشد .

پمپ آب خانگی چیزی نیست كه ما بخواهیم زود به زود آن را تعویض و یا تعمیر كنیم پس با انتخاب یك پمپ با كیفیت ، آسایش و راحتی را به خودتان هدیه كنید . معمولا برای ساختمان های 4 تا5 طبقه از پمپ دو اسب و برای ساختمان های 3 تا 4 طبقه از پمپ یك اسب استفاده می شود . در كنار پمپ ها بهتر است یك منبع دیافراگمی هم باشد تا پمپ شما كمتر كار كند و عمر آن بیشتر شود.

نحوه نصب پمپ های خانگی

برای نصب پمپ آب خانگی بهتر است به نكات زیر توجه كنیم.

1- اولا باید پمپ آب خانگی در جای مناسب قرار بگیرد . یعنی زیر سقف باشد تا در معرض برف و باران نباشد و آبی روی آن نریزد .همچنین حتی الامكان جایی باشد كه مستقیما در مقابل سرمای زیاد و یا گرمای زیاد قرار نگیرد.

2- پمپ را مستقیما به آب شهر وصل نكنید.چرا كه یكی از معایب این كار این است كه به محض قطع شدن آب شهر و یا كم و زیاد شدن فشار آب ممكن است در پمپ هوا بیافتد و پمپ عملكرد طبیعی خود را از دست بدهد.

3- قبل از پمپ بهتر است یك منبع آب با حجم متناسب با ساختمان نصب شود . تا هم در مواقع قطعی آب از ذخیره ی آن استفاده شود و هم اینكه برای پمپ مشكلی به وجود نیاید.

4- روی پمپ حتما یك قطع كن اتوماتیك (ست كنترل) نصب شود تا پمپ یك سره كار نكند و تنها زمانی كه ساكنین از آب استفاده می كنند پمپ كار كند و در بقیه ی موارد پمپ آب استراحت كند. ست كنترل بهتر است روی پمپ های نیم اسب و یك اسب نصب شود. و روی پمپ دو اسب نصب نشود.چون وقتی ست كنترل روی پمپ است به محض باز شدن شیر آب ، پمپ روشن می شود و به محض بسته شدن شیر پمپ خاموش می شود.یعنی اینكه پمپ در طول شبانه روز زیاد روشن و خاموش می شود و پمپ ها نیز در هنگام روشن شدن جریان برق زیادی را می كشند ، لذا اگر پمپ ما دو اسب باشد این مساله باعث می شود كه برق زیادی مصرف شود و هزینه ی برق عمومی ساختمان بالا برود.

5- در كنار پمپ ها(یك اسب و دو اسب ) بهتر است  یك منبع دیافراگمی نصب شود . حتما در ساختمان دیدید كه یك منبع كوچك فلزی به رنگ آبی و یا قرمز در كنار پمپ وجود دارد این منبع ها در درون خود یك تیوپ دارند.وظیفه ی اصلی این منبع ها این است كه باعث می شوند كه پمپ ها كمتر خاموش و روشن شوند.این منبع ها در درون خود یك تیوپ دارند كه زمانیكه پمپ روشن می شود این تیوپ پراز آب می شود.

در داخل منبع فضای خالی بین تیوپ و بدنه ی فلزی منبع قرار دارد كه ما باید به وسیله ی پمپ باد این فضا را باد بزنیم فشار باد باید بین 30 تا35 باشد.(مانندماشین از درجه استفاده میكنیم ) پس از روشن شدن پمپ ، تیوپ پر از آب می شود و بزرگ میشود و هوایی كه پشت تیوپ قرار دارد به تیوپ فشار می آورد. وقتی فشار آب به حد نصاب رسید اتومات كنترل جریا ن برق را قطع می كند. بنابر این در این زمان اگر كسی شیر آب را باز كند منبع دافراگمی با توجه به فشاری كه در پشت تیوپ قرار دارد آب داخل تیوپ را به بالا می فرستد  تا زمانیكه فشار كم شود و پمپ توسط كنترل اتومات مجددا روشن شود.

6- از دیگر تجهیزات جانبی قطع كن اتومات هست كه روی پمپ نصب می شود .روی این قطعه یك پیچ تنظیم قرار دارد و زمانی كه پمپ روشن است و آب را به بالا می فرستد این پیچ را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم تا زمانیكه پمپ ناگهان خاموش می شود . در این زمان درجه ای كه روی پمپ است معمولا  عدد 4 را نشان می دهد . اگر باد منبع تنظیم باشد  پمپ باید روی عدد 3 مجددا روشن شود.

نحوه تعمیر پمپ آب خانگی

ما در این قسمت سعی می كنیم معایب احتمالی را با زبان ساده برای شما بیان كنیم.

1- پمپ روشن نمی شود:با یك سره كردن برق پمپ آب خانگی مطمئن شوید پمپ سالم است پس از آن علت دیگرروشن نشدن پمپ خرابی قطع كن می باشد. ممكن است پلاتین آن گیر كرده باشد .در پوش آن را بردارید و پیچ را كمی بچرخانید معمولا راه میافتد. ولی باید در اولین فرضت تعویض شود.

2- پمپ یك سره كار می كند: علت آن می تواند هم از قطع كن اتومات  و هم می تواند از كم شدن باد منبع باشد. كه در این صورت باید منبع را از پمپ جدا كنید و آب آنرا خالی كنید سپس با یك درجه باد آن را چك كنید. در صورت كم بودن باد ، آن را باد بزنید.

هیچوقت باد منبع را ،زمانیكه به پمپ وصل است ، چك نكنید.

 3- پمپ خیلی سریع خاموش و روشن می شود و آب نوسان زیادی دارد: در این حالت دو علت وجود دارد : اول اینكه می تواند از سوراخ شدن تیوپ منبع باشد . برای فهمیدن این مطلب در قسمت بالای منبع دیافراگم سوزن باد قرار دارد ، كرمك آن را فشار دهید و نگه دارید اگر از آن قسمت به جای هوا ، آب بیرون آمد بدانید كه تیوپ سوراخ شده و باید تعویض شود. علت دوم این كه اگر از این قسمت آب بیرون نیامد و هوا بود ، به این معنی است كه باد منبع شما كم است و باید باد آن را تنظیم كنید.

4- فشار آب در طبقات بالا كم است: ممكن است لوله كشی ساختمان ایراد داشته باشد و یا ممكن است كه پمپ شما هوا گرفته و باید هوای آن خارج شود .این كارها یك مقدار تخصصی است و بهتر است كه شما با یك متخصص مشورت كنید.

كلام آخر

اما در زندگی شهر نشینی ناچار به استفاده از پمپ آب خانگی هستیم پس بهتر است كه با صرف هزینه ی بیشتر و مشورت با اهل فن ، این كار را به نحو احسن انجام دهیم تا آسایش و آرامش را برای خودمان به ارمغان بیاوریم.و سعی شود تمام نکات نگهداری آن رعایت شود تا نیاز به تعمیر پمپ خانگی نداشته باشید.

شرکت لوله بازکنی فوری در مشهد با پیشرفته ترین دستگاهها و تجهیزات در خدمت شما عزیزان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button