مقالات مفید

تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب

7 روش مهم تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب

ترکیدگی لوله آب و تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب در ساختمان به دلایل گوناگونی رخ خواهد داد. ولی جدا از علت‌های به وجود آمدن آن ، تشخیص آن هم خیلی حائز اهمیت می‌باشد.

اگرچه باید جهت پیشگیری از ترکیدگی لوله آب و فاضلاب اقداماتی انجام گیرد. ولی در عین حال باید از نکته‌های آموزشی تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب هم آگاهی پیدا کرد تا در صورت رخ دادن مشکل اقدام به برطرف کردن آن نمود.

در صورتی که نتوان ترکیدگی لوله آب و فاضلاب را تشخیص داد،چه بسا بعد از مدتی شاهد نم کشیدن قسمت بزرگی از ساختمان خواهید بود. در نتیجه بهتر می‌باشد این مقاله را به دقت مطالعه کرده تا طی آن از راه‌های چگونگی تشخیص ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب آگاهی پیدا کنید.

 

تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب

 

همانطور که میدانید یکی از مشکلات جدی در ساختمان‌ها ، ترکیدگی لوله آب و فاضلاب و به دنبال آن نم دادن ساختمان می‌باشد. جهت جلوگیری از این اتفاق باید به جزء پیشگیری از ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب ، از شیوه‌های تشخیص ترکیدگی هم آگاه بود.

برای پیشگیری از ترکیدگی لوله آب و فاضلاب لازم بوده هنگام ساخت ساختمان و لوله کشی آب و فاضلاب ، استانداردهای ساختمانی و لوله‌کشی را رعایت نموده و مصالح و قطعات لوله کشی مرغوب را مورد استفاده قرار داد. در این صورت امکان رخ دادن  شکستگی و نشتی در لوله‌ها به شدت کم خواهد شد. در صورتی که رطوبت به وجود آمد به ناچار باید راه‌های برطرف کردن نم و رطوبت را انجام داد.

روش‌های چگونگی  تشخیص ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب

بعد از این باید به فکر راهی برای تشخیص ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب باشید. برای انجام این کار شیوه‌های گوناگونی وجود داشته که هر کدام از آنها را بیان خواهیم کرد تا با به واسطه‌ی آن‌ها از وارد شدن خسارت به ساختمان وتحمیل هزینه‌های هنگفت به اهالی آن پیشگیری شود. ترکیدگی لوله علائم بسیاری داشته که رخ دادن هر یک از این علائم احتمال ترکیدگی را زیاد خواهد کرد.

 

حتما مطالعه کنید
بر طرف كردن گرفتگی فاضلاب پشت بام با 6 روش مفید و کاربردی

روش‌های چگونگی تشخیص ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب

  • حرکت کنتور آب حین بسته بودن شیرها

وضعیت کنتور یکی از آسان‌ترین راه‌ها و علائم تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب می‌باشد. اگر دیدید که کنتور حتی هنگامی که تمام شیرهای ساختمان بسته بوده در حال چرخش و حرکت است به این معنی بوده که آب از بیرون از شیرها در حال خروج می‌باشد که به احتمال فراوان یک نشتی یا ترکیدگی وجود دارد.

 

  • تفاوت قابل توجه مبلغ قبض آب در مقایسه با گذشته

مورد دیگر فرق کردن مبلغ قبض آب یا مقدار آب مصرفی می‌باشد که اگر این میزان قابل توجه بوده امکان داشتن یک ترکیدگی و نشتی بزرگ در لوله‌ها وجود خواهد داشت. در این حالت باید شرایط لوله‌کشی به کلی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

  • به وجود آمدن رطوبت در دیوارها

به وجود آمدن رطوبت در دیوارها یک علامت واضح از نشت آب ، می‌باشد. برخورد آب با دیوارهای ساختمان موجب خواهد شد رطوبت به آن‌ها وارد شود و رنگ دیوارها تغییر کند. اگر دیوارهای درونی ساختمان نم دهد به خوبی قابل تشخیص می‌باشد.

  • باد کردن یا پوسته شدن گچ دیوار

هنگامی که آب ، دیوارها را دچار نم کند و با گچ تماس پیدا نماید موجب خواهد شد گچ باد نماید یا پوسته پوسته شود. در این صورت به طور قطع می‌توان بیان کرد دیوار نم کرده و این رطوبت امکان دارد از ترکیدگی لوله به وجود آمده باشد.

  • لق شدن موزاییک و سرامیک‌ها

موزاییک ، کاشی و سرامیک‌ها روی سیمان و ماسه قرارمی‌گیرند. اگر آب به زیر آن‌ها وارد شود در طولانی مدت موجب شسته شدن آن‌ها خواهد شد و مقاومت آن‌ها از بین می‌رود. در این صورت شاهد این بوده که موزاییک شل شده و لق خواهد شد.

  • داشتن شوره و سفیدک در دیوار یا سقف

در بعضی موردها نم و رطوبت در ساختمان شوره یا سفیدک به وجود می‌آورد. امکان دارد این مسئله علت‌های گوناگونی داشته باشد ولی چیزی که معین بوده این می‌باشد که دلیل آن در خیلی از موارد نم و رطوبت خواهد بود. بنابراین آن را جدی تلقی کنید.

  • زنگ زدن لوله‌های فلزی

به طور قطع آگاه هستید که تماس آب با فلزهایی مثل آهن موجب زنگ زدگی آن‌ها می‌شود. لوله‌های آب و فاضلاب هم در صورتی که در معرض دائم با آب و هوا قرار بگیرند به زنگ زدگی دچار می‌شوند. ولی امکان داشته لوله‌هایی را مشاهده کنید که بدون هیچ نوع ترکیدگی دچار زنگ زدگی شوند که احتمال دارد دلیل آن داشتن رطوبت در محل باشد.

در صورت دیدن هر یک از علائم بالا ، حتما از یک تکنسین فنی یا لوله‌کش بخواهید تا شرایط لوله‌کشی ساختمان را مورد ارزیابی قرار دهد. در غیر این صورت امکان دارد بعد از مدتی شاهد این بوده که قسمتی از ساختمان شما نم گرفته باشد و در حال خراب شدن است. بنابراین به کمک علائم بیان شده به شکل دوره‌ای ‌ وضعیت لوله‌های ساختمان را بررسی نمایید.

به کار بردن از دستگاه‌های تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب

در بعضی موارد نشتی آب از لوله‌ها به حدی کم بوده که با چشم و نشانه‌های بالا قابل تشخیص نخواهد بود. در این صورت باید دستگاه‌های ویژه نشت‌یاب و تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب را به کار برد. این دستگاه‌ها به شکلی تولید شده‌اند که هر نوع نم و نشتی موجود در لوله را حتی از عمق دیوارها تشخیص خواهند داد.

در صورتی که احساس کرده مشکلی در ساختمان  به وجود آمده و یا نگران این بوده که نم و رطوبت ساختمان را از بین ببرد بهتر می‌باشد از کمپانی‌های خدمات فنی بخواهید تا با به کار بردن دستگاه نشت یاب ، شرایط لوله کشی ساختمان را بررسی نمایند. کمپانی‌های فعال در این حیطه اطمینان می‌دهند که در صورت تماس شما، در کم‌ترین زمان در مکان مورد نظر حاضر شوند و مشکل ترکیدگی لوله‌ها و رطوبت ساختمان را با شیوه‌های جدید و پیشرفته برطرف کنند.

 

حتما مطالعه کنید
روشهای جلوگیری از گرفتگی لوله های فاضلاب

به کار بردن از دستگاه‌های تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب

سخن آخر

بخش مشترک هر ساختمانی لوله‌های آب و فاضلاب آن بوده و خسارت و خرابی و ترکیدگی لوله آب و فاضلاب بر عهده‌ی همه‌ی اعضای ساختمان خواهد بود. اگر خرابی لوله عمدی یا به دلیل سهل انگاری یک شخص  باشد تنها آن شخص باید هزینه‌ی تعمیرات را پرداخت نماید. پرداخت خسارت از لوله‌های اختصاصی یک واحد برعهده خود آن واحد خواهد بود. قیمت‌های ترکیدگی لوله بر عهده صاحب خانه می‌باشد و نه مستاجر.

لوله بازکنی شهر مقدس مشهد  آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button