مقالات مفید

بر طرف كردن گرفتگی فاضلاب پشت بام با 6 روش مفید و کاربردی

بر طرف كردن گرفتگی فاضلاب پشت بام با 6 روش مفید و کاربردی

ما خوب می دانیم كه سیستم فاضلاب ها نقش بسیار مهمی در بهره برداری از یك ساختمان را دارند .اگر در یك ساختمان جایی برای نصب كولر گازی در نظر گرفته نشده و یا ساختمانی آسانسور نداشته باشد و یا اگر دارد از كار افتاده است ، آیا زندگی درآن ساختمان مختل می شود و نمی توان در آن ساختمان زندگی كرد؟ مسلما جواب منفی است .البته كه ،  نبود آسانسور و یا خرابی آن می تواند كمی مشكل ساز شود ، اما شما می توانید مدت ها و یا سال ها بدون آن در ساختمان زندگی كنید.

ولی اگر سیستم فاضلاب ایراد داشته باشد و به درستی عمل نكند زندگی كردن در آن ساختمان غیر ممكن است لذا به خاطر اهمیت این موضوع باید تا آنجا كه امكان دارد از این سیستم به نحو احسن مراقبت كنیم و بلا فاصله معایب آن را از جمله گرفتگی ، با كمك افراد كاردان و متخصص، برطرف كنیم . تا آسایش در محل زندگی بر قرار باشد.

بر طرف كردن گرفتگی فاضلاب پشت بام

علت  گرفتگی فاضلاب پشت بام

درپشت بام منزل ، برای جمع آوری آب های سطحی ناشی از شستشو و آب باران ، كفشور در نظر می گیرند تا آب ناشی از باران و شستشوی پشت بام و آب كولر،  به داخل این كفشور هدایت شود و از آن جا از طریق لوله های عمدی ( رایزر ) به داخل چاه جذبی بریزد. در این جا ما به بررسی چند مورد از دلایل گرفتگی فاضلاب پشت بام می پردازیم. قطر این كفشور 10 سانت می باشد.

1- گرفتگی فاضلاب پشت بام بر اثر افتادن جسم خارجی 

بر اثر افتادن یك جسم خارجی مثل سنگ كوچك، ، نخاله ی ساختمانی مثل تكه های كوچك سیمان و … گرفتگی به وجود می آید.

2- گرفتگی فاضلاب پشت بام با برگ

برگ درختان و چوب های ریز و خشكی كه توسط پرندگان به پشت بام برده می شود، شایع ترین علل گرفتگی فاضلاب پشت بام  می باشد.

3- گرفتگی فاضلاب پشت بام با خاك 

در پشت بام منزل به دلیل بازبودن محیط گرد و خاك  موجود در هوا به راحتی به داخل كفشور می رود كه این مساله باعث گرفتگی آن می شود .،.

4- گرفتگی فاضلاب پشت بام بر اثر سیمان ، گچ و یا قیر

در هنگام ساخت ساختمان ، بنا ، پشت بام را شیب بندی می كند تا بتوان آن را قیر گونی كرد حالا اگر بنا بی دقتی كند ، ملات ماسه سیمان می تواند به داخل كفشور بریزد ودر آنجا سفت شده و موجب گرفتگی شود ویا هنگام قیر گونی پشت بام مقداری قیر به داخل كفشور برود و پس از مدتی در آنجا بماند و سفت وسخت شده و موجب شود كه لوله كیپ شود .

5- پوسیدگی داخل كفشور

اگر منزل شما قدیمی باشد ، كفشور و لوله فاضلاب پشت بام آن اغلب فلزی است كه بر اثر گذشت زمان پوسیده و موجب گرفتگی می شود .در این حال باید سریع برای رفع پوسیدگی اقدام كرد چون هم موجب گرفتگی می شود و هم باعث نشتی به طبقه ی آخر می شود.

چگونه و به چه روش گرفتگی فاضلاب پشت بام را بر طرف كنیم ؟

كفشور پشت بام از آن جایی كه در محوطه باز قرارگرفته و در معرض مستقیم برف و بارران و خاك و … قرار دارد، یكی از جاه هایی است كه مكررا و زود به زود دچار گرفتگی می شود .انواع گرفتگی را در بالا برای شما گفتیم ، حالا راه های برطرف كردن این گرفتگی ها را با هم بررسی می كنیم :

– برطرف كردن گرفتگی فاضلاب با برگ 

برگ ها و چوب های خرد وخشك ، یكی از عمده ترین دلایل گرفتگی لوله ی فاضلاب پشت بام  می باشد كه برای برطرف كردن آن كافی است كه برگ هایی را كه در داخل كفشور پیدا هستند را بیرون بیاوریم.

با توجه به ابعاد بزرگ لوله ی كفشور پشت بام می توانیم این كار را  با یك مفتول كه نوك آن خم شده و یا با دست انجام دهیم. تا برگ ها به داخل لوله و سیفون نفوذ نكند سپس با ریختن آب زیاد و یا با یك  شلنگ آب ، آب را با فشار داخل كفشور وارد كنید و به مرور شلنگ را بیشتر به داخل لوله فشار دهید تا شلنگ داخل برود.این كار باعث می شود كه برگ ها و خرده چوب های خیلی ریز بر اثر فشار آب به داخل لوله ی عمودی و از آنجا به چاه هدایت شوند و لوله باز گردد.

–  بر طرف كردن گرفتگی فاضلاب با خاك 

به دلیل اینكه كفشورها ی پشت بام در تیر رس گرد و خاك قرار دارند ، براثر شستن پشت بام و یا باریدن یك باران شدید، این خاك ها به درون كفشور نفوذ كرده و به مرور زمان به بدنه آن می چسبد و گرفتگی را به وجود می آورد

برای برطرف كردن این نوع گرفتگی فاضلاب پشت بام  می توانید از همان مفتول یا یك عدد پیچ گوشتی و یا یك عدد سیخ كباب ، استفاده كنید ، به این صورت كه به خاك ها ضربه بزنید اما باید بسیار مراقب باشید تا تیز بودن این اشیاء به لوله آسیب نزند چون این لوله ها معمولا از سقف واحد طبقه ی آخر عبور می كند لذا بی دقتی شما موجب سوراخ شدن سیفون یا شتر گلو می شود و آب به سقف پایین نشت میكند لذا باید خیلی آرام این كار صورت بگیرد.

این كار باعث می شود كه خاك درون كفشور نرم شود و سپس  با فشار آب شلنگ به راحتی از كفشور به سمت چاه حركت كند و گرفتگی برطرف شود.

– برطرف كردن گرفتگی فاضلاب پشت بام  با یك جسم خارجی 

این جسم می تواند یك سنگ كوچك ، یك قطعه اسباب بازی ، انگشتر و … باشد .ابتدا باید سعی كنید كه اگر كف شور شما زیاد عمیق نیست و جسم خارجی پیدا است ، آن را بادست بیرون بیاورید و اگر این جسم چیزی بی ارزشی مثل سنگ و … بوده و كوچك است و نمی توان آن را با دست و یا چیز دیگری خارج كرد می توانید از همان ترفند بالا ، یعنی فشار آب توسط شلنگ استفاده كنید و آن را ازسیفون به سمت چاه ببرید.

اما اگر یك جسم با ارزش است ، اگر سیفون شما خشك باشد، با استفاده از یك جارو برقی مكش كنید و آن شیئ را بیرون بیاورید ولی اگر كف شور شما پر از آب است و نمی توانید از جارو برقی استفاده كنید بهتر است كه بابهترین شركت های لوله بازکنی تماس بگیرید تا در اولین فرصت و با اطمینان خاطر این شیئ با ارزش را برای شما بیرون بیاورند.

 

حتما مطالعه کنید
نشت یابی لوله با دستگاه

برطرف كردن گرفتگی فاضلاب پشت بام  با یك جسم خارجی 

–  بر طرف كردن گرفتگی فاضلاب پشت بام با سیمان ، قیر وگچ

اگر كفشور شما با سیمان و گچ و قیر گرفته باشد تنها یك راه برای باز كردن آن وجود دارد ، تماس با شركت های لوله بازكنی ، چون به دلیل مهارت و ابزار مخصوصی كه آنها دارند به لوله های شما آسیب نمی رسانند.

 

–  رفع گرفتگی فاضلاب پشت بام بر اثر پوسیدگی لوله ها 

اگر منزل شما قدیمی ساز باشد لوله ی فلزی كفشور پشت بام شما ممكن است بر اثر پوسیدگی ، گرفته باشد. این اتفاق زمانی می افتد كه لوله بر اثر پوسیدگی به داخل خودش ریزش كند و جلوی آب را بگیرد و حتی ممكن است سوراخ شود و موجب نشت آب به طبقه ی آخر شود. كه این موضوع می تواند با فنر زدن حل شود ولی برای برطرف شدن اساسی مشکل گرفتگی فاضلاب پشت بام باید كف پشت بام شكافته شده و لوله ی پوسیده  تعویض گردد. و مجددا پشت بام كف سازی و قیر گونی شود.

كلام آخر

همان طور كه گفتیم كفشور پشت بام  به خاطر موقعیت خود در معرض گرفتگی های پی در پی قرار دارد لذا بهترین كار برای جلوگیری از گرفتگی های متوالی ، استفاده از در پوش برای كفشور است بله ! بهترین كار این است كه شما برای كفشور خود یك درب توری دار مطمئن پیدا كنید و آن را همیشه روی كفشور قرار دهید . و مطلب بعدی اینكه همیشه پشت بام جارو شود تا نخاله و آشغالی وجود نداشته باشد كه بخواهد گرفتگی به وجود بیاورد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button